maandag 26 april 2010

De laatste week voor de marathon

De laatste week voor de marathon is aangebroken.
Dertien weken van intensieve voorbereiding zijn achter de rug.
De eerste 6 weken lag de intensiteit nog op de halve marathon (za 13 maart, tijd 01:51:00 uur). De 7 weken daarna was de training geheel op deze marathon gericht.
De trainingsschema zou me theoretisch naar een tijd tussen de 03:45 en 03:59uur kunnen brengen.

Het is een heerlijk gevoel haast niks meer te moeten, en zondag fit aan de start tu kunnen staan. De laatste weersverwachtingen door genomen, en verheugd zie ik dat de temperatuur op 16 graden blijft steken. Waarschijnlijk blijft het droog (hogedrukinvloed westelijk van Ierland) en een zwakke wind uit de noordhoek.
Als loper sta je daar bij te watertanden.
Afgelopen zondag vond ik het al haast te warm, bij 23°C en moest ook aardig zweten.
Na 21 km was ik dan ook 2 liter vocht kwijt (70 kg --> 68 kg). Die 21 km kon ik nog aardig meesteren (met op het laatst 3x 1000 meter in marathontempo van 05:30 min/km).

Maandag rustdag
Dinsdag hou ik nog een rustige duurloop van 8 km (13 km)
Woensdag 3x 1000 meter in 05:30 min (3 min pauze) (9 km)
Vrijdag tot slot nog een rustige duurloop van 6,5 km met 5 korte versnellingen
Zaterdag rustdag (8 km)

In totaal deze week (marathon niet meegerekend natuurlijk) 30 km
Afgelopen week 62 km
2 week geleden 69 km
3 week geleden 87 km

Je kunt zien dat de spieren/pezen/botten, nu de gelegenheid hebben zich optimaal in te stellen op de marathon. Tijdens de marathon is de belasting dan maximaal, waar ook weer veel kapot zal gaan (spierpijn etc). De 3 daarop volgende weken zal ik me dan weer volop kunnen herstellen (weinig omvang en geen snelle tempo-eenheden).

Deze week:
- ligt het zwaartepunt bij de de rust (zowel training als bedrust).
- wordt gezond gegeten
- geen stress op het werk (woensdag en donderdag vrij genomen)
- Donderdag ga ik naar de kapper, en een beetje shoppen.

2 opmerkingen:

  1. Leuk te lezen, jouw blog, Bert!

    ben benieud, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, dat je me hebt gevonden, ik probeer er wat moois van te maken. Jouw succes-wens neem ik mee in mijn loop (kan ik goed gebruiken), bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen