donderdag 22 april 2010

2007 - 2010 Het kweken van een nieuw loopbesef.

In 2007 beleefde ik een nieuwe start in mijn loopcariere.
Van 1986-1989 waren de jaren waar ik mijn top had bereikt.
Daarna werd het minder, omdat ik het lopen niet meer als belangrijkste vrijetijdsbesteding zag. Het besef, dat lopen een gezonde en leuke vrijetijdsbesteding was bleef. Zodat door de jaren heen vaak 2 tot 3 keer per week werd getraind.
Twee lopen hier in de stad, gaven mij een doel waar ik naar toe kon leven.
Het waren vaak dezelfde rondjes met weinig fantasie in de training.
Ze gingen, naar ik schat,vaak in 80% van mijn HFmax (hoewel ik zelf niet wist met wat voor een HF ik liep). Af en toe deed ik een snelle 5000 meter (90%?) en heel af en toe 3x 1000 meter (>90%?). Nee een echte strategie had ik niet, en ik wist ook niet hoe zo´n stategie er uit moest gaan zien.

In 2007 kwam daar verandering in.

Begin april van dat jaar las ik in het computertijdschrift "CHIP" een artikel over alle toepassingen op de applikatie "google-earth".
Hierin stond de mogelijkheid om je eigen looprondjes in kaart te brengen en op te slaan bij de social-community "Jogmap.de".
Heb me dan meteen aangemeld.
Dit gaf een totale omdenken in mijn loop-denken en loop-aktiviteit.
Ik was meteen een deel geworden van een pool van loopamateuren. Iedereen schreef over haar/zijn belevenissen of problemen.
Ook het houden van een dagboek voor jezelf met je loopkilometers, loopsnelheid, gewicht, hartslag etc , zonder dat anderen daar in mee kunnen kijken.
Wel wordt een lijst bijgehouden van de totaalkilometers en jaarkilometers voor alle lopers, en kun je voor je eigen stadt de stand bekijken voor het lopende jaar.

Dit gaf me een impuls om meer te gaan lopen:
2007
Jan 10km, Feb 8 km, Mrt 56 km, Apr 28 km,
Mei 59 km, Jun 45 km, Jul 96 km, Aug 107 km,
Sep 122 km, Okt 135 km, Nov 156 km, Dec 121 km

Een jaartotaal van 941 kilometer. Vanaf juli had ik de smaak aardig te pakken, en 22 september hield ik op met roken. Dit gaf me nog een extra impuls om deloopsport nog serieuzer te beoefenen.

26 januari 2008 begon ik te lopen met een hartslag/snelheids meter van Polar (RS400)
Het was in het begin nog wel wennen, om je hartslag met het lopen te verbinden.
Een goed programma en interface met de computer houdt alles mooi bij.
Eerst in het september van dat jaar, toen ik een boek* kocht, waar alles stond uitgelegd, hoe je met zo´n ding moet trainen, was de ban gebroken.
Een nieuwe wereld ging voor me open. Het besef, dat je zelf je training kunt sturen, door gebruik te maken van je aerobe en anaerobe bereik vond ik geniaal.
Dit boek* bevat alle informatie voor elk soort loper, van beginner tot profi en van jogger tot ultraloper. Vol met tabellen, en trainings-schema's.
Om van te smullen!
Na het doornemen van dat boek, besloot ik me aan te melden voor de marathon van Düsseldorf (oktober). Aantal km in 2008: 1910 km

In februari van 2009 begon ik te trainen met een trainingsschema (10 weken) uit dat boek voor de marathon in 03:59 uur.
Helaas raakte ik in april geblesseerd.. dom genoeg, omdat ik niet luisterde naar mijn lichaam. Een shin-splint syndroom aan mijn linker scheenbeen schakelde me 4 weken uit. Je kunt ook zeggen, ik was nog niet klaar voor de marathon.

Door in dat jaar gericht te trainen op 10 km en halve marathon, maakte mij steeds sterker. Uiteindelijk sloot ik 2009 af met 2298 km, en een hoop nieuwe PR's (vanaf 2007) op zak.

Nu hebben we het jaar 2010 en zit reeds op 926 km. Ik heb deze winter goed doorgetraind, vooral op aerob niveau (lange duurlopen) en begon in januari reeds op een halve marathon in maart voor te bereiden (schema voor 01:49 uur). Ik liep daar uiteindelijk 01:51 uur (nieuw PR vanaf 2007), en had er een heel goed gevoel aan overgehouden (vrij veel wind, en vrij koud). Daarna stapte ik naadloos over op de marathonschema van 3:59 uur (4e week, van 10 wekenvoorbereiding).
Ondertussen weet ik wel, dat ik in vergelijk met voorjaar 2009 meer basis-snelheid heb gekregen. Zodat ik ook 03:50 uur op marathon zou kunnen gaan lopen.
Tegelijkertijd weet ik ook dat het mijn eerste marathon is, en dan ook met gemak 20 minuten er bij kunt tellen.
Uiteindelijk speelt de tijd voor de eerste marathon ook niet zo´n grote rol.
Het beleven van, en het verzamelen van nieuwe ervaringen, is veel belangrijker op dit moment. Het ergste wat anders zou kunnen gebeuren is de gedachte: "1 keer een marathon, maar voor mij nooit meer!"
Ik hoop dat deze marathon de basis zal gaan vormen voor meer marathons.


* Herbert Stefny - "Das große Laufbuch" Alles, was man übers Laufen wissen muss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten