zondag 4 november 2012

14 oktober: de 4 mijl van Groningen

Het is al weer een week geleden, dat ik de 4 mijl van Groningen ben gelopen.
Voor de wedstrijd, vol in spanning, hoe het zou gaan. Waar omkleden, waar zijn de wagens om de kleding af te geven, waar is de start en vooral: wanneer mag ik starten. En hoe is het om met 20.000 lopers aan een evenement deel te nemen?

Ik heb besloten richting Maartenscollege en Start me warm te lopen (5 km, met rugzak).
Onderweg ontmoette ik een loper tussen de 30 en 40 jaar, die me trots erop wees reeds zijn 7e "4 mijl" te gaan lopen. Ik vertelde hem dat het voor mij na 1987 en 1991 nu de 3e keer is. Aangekomen bij het Maartenscollege (ik vertelde hem nog dat dit vroeger mijn school was) wenste ik hem nog een mooie loop toe.
Hij vervolgde zijn weg naar zijn omkleedruimte in het sportcomplex BEA.

Een hele geruststelling: het oude Maartenscollege stond er nog in alle pracht en praal. Een nieuwe ontmoeting met een deel van mijn verleden. Heerlijk! ..............

Eerst vandaag (maandag 29 oktober) heb ik weer tijd om iets te schrijven........

In het oude Gymlokaal van het Maartenscollege heb ik me omgekleed.
Nog even wat gedronken en op het plein de pissior bezocht. Nu op weg naar de kledingwagens. In het begin sputterde het nog een beetje, maar bij de kledingwagen aangekomen was het al weer droog.
Van de kledingwagen naar het startvak ontmoette ik nog mijn vriend Henk.
 Daarna bezocht ik mijn startvak(nog een keer geplast onderweg). Ongelovelijk hoe veel lopers er overal zijn. In het vak is het behoorlijk vol en ik baan me mijn weg langzaam naar voren.
Elke 5 minuten gaat er weer een hek open en mogen wij weer een vak naar voren. Ik neem hier de gelegenheid vele lopers nog eens te passeren.
Onderweg worden we nog eens geanimeerd om oefeningen te doen om de spieren los te maken.
Aangekomen bij de echte start, ben ik ik vrijwel vooraan aan de meute.
Een kamera staat op mij gericht. Vriendelijk kijk ik erin en zwaai enthausiast. Wie weet heeft iemand mij ergens thuis voor de buis herkent.

Pang! daar gaan wij van start. Lekker veel ruimte om snelheid te maken.
De eerste kilometers gaan lekker vlot (4:42 4:35 4:35). Overal staan veel mensen aan de kant. Het sfeertje is goed en overal muziek.
Bewolkt, 10°C en een redelijke wind in de rug, wat wil je nog meer.
Na 3 km werd het moeilijker. Steeds meer lopers van voorafgaande starts liepen in groepen bij elkaar. Ik moest gaan slalommen en af en toe inhouden.
Bij de Fongersplaats was ik nog op zoek naar mijn familie (zus, schoonzus en kinderen). Helaas: pindakaas. Heb ze gemist. Nu weer koncentratie op de race. km 4 en 5 gingen door het oponthoud onderweg een stuk langzamer (5:10 4:50). Ik voelde me beresterk en wilde graag sneller. Bij de Herestraat aangekomen kon ik het wel vergeten. De 5e kilometer ging, je raad het al, precies in 5 minuten. Het laatste rechte stuk tot aan de finish probeerde ik nog te sprinten, maar ook dat lukte niet geheel.
Het was wel heel gezellig op de vismarkt, en de vele lopers en toeschouwers maakte het feest kompleet.
Geen enkel moment was er sprake van een opstopping na de finish.
De loop was in ieder geval goed georganiseerd en een snelle tijd, met 20.000 lopers, kun je je als rekreant wel op je buik schrijven.
Vanaf de Westerhaven ben ik dan nog een dikke 2 kilometer naar mijn moeder gejogd. Mijn broer had zijn oponthoud nog in de VIP-lounge en kwam daardoor veel later terug. Ik had me toen al uitgebreid kunnen douchen.
Het zou leuk zijn , wanneer we (ik en mijn broer) in de toekomst nog eens samen de strijd aan kunnen gaan op de 4 mijl. Ik verzeker jullie, dat ik hem bij zal kunnen houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten